május 19, 2021

Avengers Book Tag

 

Ki lettem hívva!

Mégpedig nem más, mint a drága { Abeth } által, aki valamilyen oknál fogva töretlenül követi a több éves hiátus utáni poszt-apokaliptikus blogomat. Nagyon-nagyon köszönöm! Habár igyekszem győzködni magam, hogy valójában a legfontosabb, hogy saját magamnak tetszenek az alkotásaim, mindig nagy vigyor ül ki az arcomra, amikor rátalálok egy komment miatti értesítésre.

A kihívásnak próbálván eleget tenni a (mind a fizikai, mind a virtuális) könyvespolcom elé viharzottam, hogy ihletet merítsek és memóriát frissítsek. Jóslataimnak megfelelően jól oda is ragadtam egy időre. Azonban én kerültem ki győztesen, szóval íme: az én listám.

Namármost. Ha léteznek még szent dolgok, akkor az egyik egészen biztosan a “szentül esküszöm, hogy Raistlin, valamint Neil Gaiman munkái között soha nem fogok vagy fogok tudni választani.” (Nem, nincs magyarok istenére.) That said, azért itt kiemelek egy párat ‒ nem “kedvenc” jelleggel, félreértés ne essék, inkább “ha muszáj választanom” és “a kategóriához hűnek maradva” szemmel vésnék fel ide címkénként egy …khm, mármint szabályszerűen csupán néhány címet.

(Mindazonáltal továbbra is kitartóan legyezgetem virtuális szemetek előtt a könyvtárak teljes Neil Gaiman szekcióját és a magasságos Raistlin { bloodyromantic } névre hallgató, sajnos többé nem aktív blogját ‒ nem csak mert ők ketten kövezték ki az “írói” utacskámat már egészen zsenge koromtól fogva, de azért is, mert mindenféle elfogultságot mellőzve lehetetlennek tartom az elképzelést, hogy az írásaik bárkit is cserben hagynának.)

Szóval, without any further ado, ím, elétek tárom kicsemegézgetett kedvenceim, amiket megpróbáltam belegyömöszölni a kategóriákba …úgy értem, amiket komoly megfontolás után teljesen tudatosan elhelyeztem egy-egy címke alatt.


. . .


“VASEMBER” // EGY KÖNYV, AMI MEGNEVETTETETT //


{ Egypercesek } by Örkény István

Használati utasítás:

Aki valamit nem ért, olvassa el újra a kérdéses írást. Ha így sem érti, akkor a novellában a hiba.

Nincsenek buta emberek, csak rossz egypercesek!



{ & I’m Your Fellow Tonight } by Raistlin // Steve/Bucky fanfiction, Marvel //

Régi idők romantikája, swing, swing és swing megint: Steve és Bucky melódiája tánczenekarra.



{ x marks the spot of your heart } by Raistlin // Erik/Charles egyetemi AU, X-Men //

Charles első éves biológia-karon, a szociológiahallgató Erik pedig a szobatársa. A novellában fontos szerepet játszik még számos bögre, majdnem a teljes X-brancs, egy lopott furgon és holmi törökcsemegés kávéitalok.



{ The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy / Galaxis Útikalauz stopposoknak } by Douglas Adams

He felt that his whole life was some kind of dream and he sometimes wondered whose it was and whether they were enjoying it.



. . .

“AMERIKA KAPITÁNY” // EGY KÖNYV POZITÍV ÜZENETTEL //



{ Good Omens / Elveszett próféciák } by Neil Gaiman, Terry Pratchett

(avagy nagyon szeressük Gaimant, amiért írt egy tökéletesen homoszexuális kontextussal rendelkező könyvet két tökéletesen homoszexuális férfiról) ((továbbá pedig egy rövidke sorozat is készült a műből, amely szerintem brilliánsan átadja a könyv hangulatát, de azért ajánlanám előbb a mű elolvasását; egyébként rettentően gördülékenyen olvastatja magát, ami eredményeképp egészen letehetetlen))

Many people, meeting Aziraphale for the first time, formed three impressions: that he was English, that he was intelligent, and that he was gayer than a treeful of monkeys on nitrous oxide.



{ The Mushroom Hunters } by Neil Gaiman // a link a youtube-ot nyitja meg, ahol Amanda Palmer olvassa fel az irományt; a videón be lehet kapcsolni a feliratot //
(igen, nem könyv, hanem egy kis vers, de csodálatosan zseniális, úgyhogy bátorkodom idetenni) ((avagy a számos ok egyike, amik miatt Gaimant tartom az egyik legnagyobb feministának))


{ The Tempest / Vihar } by William Shakespeare

(lehet, hogy ezzel kapcsolatban (is) elfogult vagyok, mert kedves emlékeim fűződnek a darabhoz, de szerintem idefér; még ha nem is feltétlen “pozitív,” de az biztos, hogy tanulságos üzenetet hordoz)



{ lost&found } by Raistlin // Theon/Robb AU, Game of Thrones //

(ezen egy kicsit elméláztam, hogy van-e helye ezen a listán, de no, egyefene ‒ nagyon hatásos iromány)

Theon egy pszichopata foglya, Robb pedig a rendőr, aki kiszabadítja. A történetük csak itt veszi kezdetét.



. . .

“FEKETE ÖZVEGY” // EGY KÖNYV KICK-ASS NŐI HŐSSEL //



{ Grave Mercy / Gyilkos kegyelem } by Robin LaFevers
(avagy a könyv, amelyből megtanultam, hogyan kell erős női karaktert írni)

There is no shame in scars, Ismae.” / “Why be the sheep when you can be the wolf?


{ Sandman } by Neil Gaiman // nem tőlem hallottátok, de lehet, hogy { itt } talánesetleg el tudjátok olvasni //

& úgy alapvetően Gaiman összes könyvében van egy kick-ass női karakter, mert basszus, tényleg ő a legnagyobb feminista, akit ismerek.

Ugyanitt: a nem véletlenül hatalmas sikerű { American Gods / Amerikai istenek } nem csak zseniális női karaktereket, de minden más “kisebbségi” szereplőket is tartalmaz. (Annyi lélegzetelállító idézetet tudnék felhozni ebből a regényből… melyiket válasszam?)

Gods die. And when they truly die they are unmourned and unremembered. Ideas are more difficult to kill than people, but they can be killed, in the end.



. . .


“SÓLYOMSZEM” // EGY KÖNYV, AMIT JÓ LENNE, HA TÖBBEN OLVASNÁNAK //



{ Мастер и Маргарита pdf / A Mester és Margarita pdf } by Mikhail Bulgakov

(avagy az egyetlen kötelező olvasmány, amit el is olvastam, és nem csak hogy nem bántam meg, de az egyik kedvenc könyvemmé is vált ‒ egyébként hangulatra úgy gondolom, az Amerikai istenekkel hasonlítanak egymásra)

Úgy áll a dolog, hogy ha egy ember belső világa, a lelke nem tartogat meglepetéseket számunkra, akkor személye érdektelen.



{ 1984 pdf / magyarul pdf } by George Orwell

(igen, tudom, hogy ezt valószínűleg sokan olvassák/olvasták, de ide kellett sorolnom, hogy megnyugodjon a lelkem)

War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength.



{ The Ocean at the End of the Lane / Óceán az út végén } by Neil Gaiman

(avagy életem első Gaiman könyve anno kettőezertizenkevésben, de határozottan nem az utolsó, mert megvett kilóra)

Adults follow paths. Children explore. Adults are content to walk the same way, hundreds of times, or thousands; perhaps it never occurs to adults to step off the paths, to creep beneath rhododendrons, to find the spaces between fences. I was a child, which meant that I knew a dozen different ways of getting out of our property and into the lane, ways that would not involve walking down our drive.



{ Párducpompa } by Tóth Krisztina

(avagy az első könyv, amit tőle olvastam, aztán még átnyálaztam párat, de azóta beragadt, hogy ez a kedvencem az írásai közül, úgyhogy.)



. . .

“HULK” // EGY KÖNYV, AMI FELDÜHÍT //



{ Split / Ököl/Jog } by Swati Avasthi

(avagy a könyv, ami nem szabadott volna, hogy a kezembe kerüljön annyi évesen, amennyi voltam ‒ imádtam minden szegletét, de a mai napig emlékszem azokra a minden-szegletekre, ami nem egy átlagos jelenség nálam) ((félreértés ne essék, nem azért kerül a feldühítős kategóriába, mert rossz vagy ilyesmi, sőt, éppen az ellenkezője, viszont rólam tudni kell, hogy az igazságtalanság és az abúzus két olyan dolog, ami rettenetesen ki tud akasztani))

Sometimes I wonder why words can’t actually make us bleed.” / “Finally, Jace suspects it’s a bad sign that he is referring to himself in the third person.



{ Frankenstein / magyarul pdf } by Mary Shelley

(avagy na ez már inkább illik a kategóriába / avagy bennem van a probléma vagy ez a könyv tényleg ilyen gyötrelmes? / avagy a könyv, amely azt hittem, tetszeni fog, de helyette egy hétig hallgattam egy pasi panaszkodását ‒ ha ezt akartam volna, egyszerűen csak felhívtam volna édesapámat.)

How dangerous is the acquirement of knowledge and how much happier that man is who believes his native town to be the world, than he who aspires to be greater than his nature will allow.




{ Gone with the Wind / Elfújta a szél } by Margaret Mitchell

(avagy újfent hasonló problémáim vannak ‒ merész írói húzás ellenszenvesnek megalkotni a főszereplőt… azért az utalásokat vagy történelmi/politikai vonatkozásokat értékeltem) ((és ez egy menő idézet))

Until you've lost your reputation, you never realize what a burden it was or what freedom really is.



. . .

“THOR” // EGY KARAKTER, AKINEK CSODÁLOM AZ EREJÉT //



{ Sharp Objects / Éles tárgyak } by Gillian Flynn

(avagy a könyv, ami elvileg ugyanaz a kategória, mint A lány a vonaton, de gyakorlatilag ezerszer lekörözi azt) ((van belőle sorozat is, de még nem jutottam el odáig, hogy megnézzem))

I’m here, I said, and it felt shockingly comforting, those words. When I’m panicked, I say them aloud to myself. I’m here. I don’t usually feel that I am. I feel like a warm gust of wind could exhale my way and I’d disappear forever, not even a sliver of fingernail left behind. On some days, I find this thought calming; on others it chills me.



{ Feladó: Fekete Szivárvány } by Balázs Ágnes

(avagy megint egy könyv, amit nagyon fiatalon olvastam el és azóta velem maradt, de pirospöttyös, úgyhogy megközelítőleg annak a korosztálynak is íródott) ((avagy az elárvult, rettentő fiatal cigánylány kissé szívszorító története))

Nem szabad beletörődni, hogyha oktalanul bántanak. Minden alkalommal fel kell lázadni a gonoszság, az emberi butaság ellen. Ezt örök életemre megtanultam.



{ Abigél pdf } by Szabó Magda

(avagy anyukám egyik kedvenc könyve, és meg tudom értem az okát)

Az élet minden borzalom ellenére gyönyörűséges, és minden gyönyörűség között a legszebb, legédesebb az ifjúság.



& meg őszintén, Erik Lehnsherr in all media types (vagy hát nem ismerem mindegyiket, de azokra gondolok, ahol keresztülment az egész világháborús mizérián), because fucking hell most már komolyan, na; azok a táborok nemcsak hogy hihetetlenül emberségtelenek voltak, de teljes mértékben szükségtelenek is, és nagyon mérges vagyok miattuk.

(Ugyanitt kiemelném az eggyel lentebb említve lévő Lord Lazarus c. művet.)


. . .

“LOKI” // EGY NAGY MEGLEPETÉST OKOZÓ CSAVAR //



{ Edelstein-Trilogie / Időtlen szerelem trilógia } by Kerstin Gier

(avagy gyermekeim az Úrban, ez a trilógia ‒ e z a t r i l ó g i a. ‒ zseniális.)

An diesem Augenblick hängt die Ewigkeit.” / “Ezen a pillanaton függ az örökkévalóság.




{ Gólyakalifa } by Babits Mihály

(na jó, hazudtam, 2 azaz kettő darab kötelező olvasmányt olvastam el, és ez a második (vagyis ez volt az első) ‒ Magyarországon nem szokás a mentális egészségről (avagy egészségtelenségről) beszélni, így hát nagyon meglepődtem ezen a könyvön, főleg, hogy ugyebár nem is egy modern irományról van szó, de határozottan tökéletesen-teljesen az érdeklődési körömbe vág, úgyhogy kitartóan imádom.)

Az életem olyan volt, mint egy álom, és az álmaim olyanok, mint az élet.


{ Lord Lazarus } by Raistlin* // Erik/Charles AU, X-Men //

(avagy ha dühöngeni akarsz, ha ki akarod bőgni a szemedet-lelkedet, ha meglepetésre vágysz, ha-- tudod mit? olvasd el. egyszerűen csak olvasd el.) ((meg csekkold le a csillagocskát lejjebb))

A főszerepben Charles Xavier, angol-amerikai tiszt, néhai genetikus, gyakorló telepata és örökös aranyifjú, valamint kedvese, a zsidó származású Erik Lehnsherr, Auschwitzi fogoly, valaha autószerelő, valaha szerető fiú, valaha ember. Mágikus realizmus, romantika, dráma, horror és nanáhogy-vérbosszú a második világháború korában.



. . .

…valamint nem tudom, melyik kategóriába soroljam, mert már nem nagyon emlékszem a tartalmára, de tudom, hogy anno imádtam (és van benne minden):

{ and it’s hard to learn, and it’s hard to love } // Dean/Castiel egyetemi AU, Supernatural //

Hozzátenném: nem emlékszem arra sem, miért imádtam, és “felnőtt fejjel” mennyire lenne így még mindig, de Raistlin írta, úgyhogy szörnyű és minőségtelen nem lehet. Viszont igaz, ami igaz, { itt } felsorolja a történet hibáit, hogy miért maradt abba az írása, valamint említést tesz arról is, hogy úgy alapvetően miért esett ki ő maga a Supernatural fandomból (amivel egyébként még mindig ‒ és értesüléseim alapján a sorozat befejező epizódja után még jobban ‒ egyetértek).


. . .

(( a színpalettákat innen } halásztam ))


* A Lord Lazarus zenelistája { itt } található hangulatnak a történethez, viszont javaslom { ezt } ha úgy istenesen ki akarod bőgni a lelkedet a regény közepe felé (vagy akár a befejeztével) ‒ egyébként pedig teljes szívből ajánlom Raistlin összes többi listáját is a linkelt oldalon, mert meglepő vagy sem, ennek a nőszemélynek még a zenei ízlése is egyedien zseniális. (Vagy csak elfogult vagyok.) 
// Társadalmi célú közlemény: az 8tracks sajnos többé nem működik Magyarországon, így a felhőtlen élményhez elengedhetetlen egy VPN használata. Jó hír, hogy az Operában van beépítve; amint átröppensz Amerikába, tökéletesen működik az oldal olykor egy-egy autentikus reklámmal tűzdelve, mintegy járulékos veszteség. //


. . .


Raistlin írásain kívül fanfictionöket szándékosan nem említettem, hiszen e célból született meg az { olvasmánygyűjtemény } fül, ahol szabadon csemezgézhettek a számomra kedves/fontos, főleg AO3-n talált és angol nyelvű művekből.

Ha netalántán jártál az eggyel fentebb említett lista környékén, megtapasztalhattad, milyen rettentően béna vagyok ezekben az ismertetőkben (nem véletlenül mellőzöm őket ‒ kifejezetten praktikátlanul ‒ a történeteimnél is), így hát ezek elhagyásáért utólag is bocsánatot szeretnék kérni. (Amúgy is, lassan már több időt töltöttem ezzel a poszttal, mint mások egy teljes regény megírásával.)

Mint mondtam, sajnos e szerény blogocska egészen kiürült az eltűnésem miatt; azóta a legtöbb író, akit követtem, szintén felhagyott az írással, és eléggé kiestem a blogger közösségből, így hát nem tudok kit kihívni.

Viszont üzenem bárkinek, aki esetleg idetéved: ki vagy hívva! :) Mutatkozz be kommentben, ha megcsinálod a kihívást! Szívesen elolvasnám a te listádat is.


(( Fentebb említett { Abeth } posztja szerint az eredeti kihívás { itt } található (Youtube), ami aztán { itt } lett írásba foglalva. ))

3 megjegyzés:

  1. Tyűh

    (Amúgy adom, hogy Raistlintól is linkeltél <3 )

    A Galaxis Útikalauz Stopposoknak-ra én is gondoltam, Rejtő helyett, de aztán Rejtő nyert :D

    Fekete Özvegynél jöttem rá, hogy mennyire nem olvastam Neil Gaimantól. És nem is értem, hogy miért o.O csak a Good Omenst és az American godst. Csak tudnám, mikor lesz nekem időm arra, hogy bepótoljam ezeket xD

    Btw, nem is értem, A Mester és Margaritát miért nem olvassák, pedig rendkívül szórakoztató, elgondolkodtató, oké, kicsit groteszk, igaz, hogy kötelező (és az ember nem akar kötelezőt olvasni), de ez azok közé tartozik, amit érdemes.

    Frankensteint terveztem elolvasni, bár most kicsit elbizonytalanodtam. A Bűn és bűnhődésben is kivoltam Raszkolnyikovtól, nem biztos, hogy még egy szenvedőt szeretnék olvasni.

    Az Időtlen szerelem trilógia annyiszor jön velem szemben, hogy jól van, jól van, el fogom én már azt olvasni. Megyek és megrendelem! Now!

    Köszönöm, hogy kitöltötted :3 Listáztam egy-kettőt, amit nem olvastam/nem hallottam róla. Amúgy ötletes volt a színpaletta :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. (Hát no, nem tudtam megállni.)

      Érdekes, erre nem is gondoltam, de most, hogy említed, a Galaxis útikalauz és Rejtő egészen egy stílusban mozognak :o

      A Gaimanes megjegyzésedre inkább megpróbálok nem reagálni, mert ha itt most rád zúdítanám az összes irományt, amit érdemes elolvasni tőle, csak túlterhelnélek, és egybe sem kezdenél bele, mert nem tudnál választani. Huppsz. De abszolúte megéri továbbmenni az angyal-ördög párosunktól és az istenkéinktől. Mármint 100%-ban (vagy még többen is) megértem, miért híresült el ez a kettő ennyire, de a Csillagportól még a lélegzetem is elállt, olyan varázslatos, a Sandman hihetetlenül badass, az Óceán... na jó, mégis azt csinálom. Abbahagyom.

      Egyébként időhiányra megoldásként én most a hangoskönyvekre kattantam rá. Ezzel a módszerrel csak úgy falom az olvasmányokat, és egy tényleg jó narrátor még pluszban hozzá is tesz a könyvélményhez. És így csak a fülem és agyam van lefoglalva! :)

      Ugye?! Kezdjük ott, nekem általában eléggé bejönnek a groteszk dolgok, úgyhogy ez nem eltántorító tényező. A kötelező olvasmánysága már inkább, mert ugyebár bármi, ami kötelező, az rossz szájízt jelent, de nagy szerencsémre varázslatos magyartanárom volt, akinek ráadásul ez volt az egyik legkedvencebb könyve, úgyhogy órákon át áradozott róla <3

      Sajnálom, nem akartalak elbizonytalanítani. Szerintem pénzt ne költs rá, de “az életben egyszer” szemlélettel talán megéri elolvasni. Oda akartam írni, hogy igazából a főszereplő gyökérkénk siránkozásán kívül, és ha nem szó szerint vesszük a történetet, hanem egy kicsit metaforikusabban, akkor igazából egész jó gondolatokat lehet felfedezni benne. De engem személy szerint egyszerűen minden és bármilyen irományban (meg a való életben is) teljesen kikészít ez a tehetetlen münnyögés.
      (ÚRISTEN bűnésbűnhődés inkább münnyésmünnyögés a köbön)

      Az Időtlen szerelem trilógia alakította ki anno a férfiideálomat (nem biztos, hogy jól jártam vele így utólag belegondolva), és egy kis magambanézés után arra is rá kellett jönnöm, hogy nagyon hasonlóan alakultam így nagykoromra, mint a főszereplő Gwendolynunk (erre büszke vagyok). Nemrég a kezembeakadt, úgyhogy elolvastam még századjára is, immáron felnőtt(ebb) fejjel, és nem tudom eldönteni, hogy csak én vagyok elfogult, vagy tényleg zseniális még így is.

      Én köszönöm, hogy kihívtál! <3 A színpaletta meg úgy jött, hogy megtetszettek nálad a kis aesthetic ikonok, de nem akartam koppintani, hehe. Szóval lett ez.

      <3 <3 <3

      Törlés
    2. Gaimant is rendeltem, nem kell aggódni xD

      A hangoskönyvekkel az a bajom, hogy nem tudok rá jól fókuszálni. Ha írok például, akkor is dübörög valami a fülemben, de nem nagyon számít, hogy milyen zene, maximum a hangulata, mert olyan háttérzaj, és a hangoskönyvekkel is ez a bajom, könnyen csak háttérzajjá válnak.

      Nálunk nem volt kötelező a Mester és Margarita amúgy, úgyhogy én ezért olvastam el xD de igen, ami kötelező, ahhoz elvből nekem is van egy rossz érzésem, de talán azért is, mert olvastam egy-kettő olyan borzadályt, amit az ablakon dobtam volna ki.

      Frankenstein ráér azt hiszem :D

      Akkor már csak ezért is, el fogom olvasni :D Köszönöm.

      Törlés

Gondolatok? Kritikák? Kérdések?
Kíváncsi vagyok a véleményedre! Ha szeretnéd megosztani, ne habozz. °˖✧◝(⁰▿⁰)◜✧˖°