augusztus 07, 2021

Podcast ajánló!!!


Mostanában fellegeltem mérhetetlen mennyiségű hangoskönyvet és podcastet (vagy legalábbis belekezdtem mérhetetlen mennyiségűbe inkább az utóbbiból, naivan remélvén, hogy majd csak folytatom egyszer), úgyhogy arra jutottam, miért ne mutassak be itt egy párat. Az audiobookoktól megkímélem a nagyra tisztelt publikumot ‒ hiszen nem hallgattam meg eleget ahhoz, hogy legyen miből csemegézni, valamint az egy mezei könyvajánló lenne, amit többé-kevésbé szabályszerűtlenül már { itt } megkíséreltem ‒, viszont íme, *dobpergés* zinikornis kedvenc podcastjei az elmúlt időben:

(Mert miért ne.)







Welcome to Night Vale

[ transcripts ] [ website ]



Az első és egyértelmű jelöltem; habár nincsenek sorba szedve bármi alapján, mégis, ha valaki azt mondja, podcast, ez Az, ami elsőnek eszembe jut.

Night Vale egy kicsi, sivatagi városka, ahol a furcsaságok mindennapi történéseknek számítanak. A hallgatók egy rádióműsor keretében tekinthetnek be eme bizarr hely napjaiba ‒ a műsorvezetőnk, Cecil a nap főbb hírei mellett informál minket az utak forgalmáról, közvetíti a hétre tervezett közösségi programokat, valamint meghallgathatjuk az időjárás-jelentést is. Persze mindezek nem úgy folynak, ahogy arra az ember ‒ jól betanult kocka-gondolkodással ‒ számítana… 

A WTNV formaújító műsorrá nőtte ki magát az 2012-es berobbanása óta. (Vagyis, jobban mondva, akkor, 2012-ben volt formaújító.) Azóta is havi kettő, 20-30 perces epizóddal örvendezteti meg lelkes hallgatótáborát Joseph Fink és Jeffrey Cranor (írók), Cecil Baldwin (narrátor), és az összes többi hangszínész és lelkes támogató.

Shipek tekintetében a “főszereplő” Cecilünket már az első pár epizódtól fogva szuperül lehet hajókáztatni, valamint a történet folyamán csurran-cseppen a kémia a zseniális karakterek között, úgyhogy innentől fogva már csak a szemfüles hallgató fantáziája szabhat határt.

A műsor teljesen adomány- és merch-vásárlás alapon szerez profitot, így az epizódok számos, ingyenes felületen is fellelhetőek (mint például Youtube). Személy szerint én, mint minden mást is, Spotify-on hallgatom. Egyébként nem muszáj a most már szinte 200 résznek az elejétől nekifutni; külön-külön is értelmezhetőek az epizódok, mintha csak újonnan érkeznél egy kisváros életébe, és bekapcsolnád a rádiót. (Egyes sztoriszálak több részen át húzódnak, de Cecil minden alkalommal összefoglalja dióhéjban az addig történteket.) ((Btw, én speciel az elejétől kezdtem.))

A fordításba belekezdett Raistlin, így hát a 27. részig bezárólag { itt } olvasható a műsor a csodás anyanyelvünkön.

Erről a podcastről még oldalakat tudnék mesélni és részletesebben ömlengeni, de azt javaslom, térjünk át a következőre.






The Bright Sessions

[ transcripts ] [ website ]



Újfent egy hatalmas kedvenc… *ördögi tenyérdörzsi* (Olyannyira, hogy fanartot is alkottam hozzá, hihi.)

A Bright Sessions során egy csoport terápiára érkező klienssel találkozhatunk egyesével. Dr. Bright, a pszichológus egy hangfelvevőt alkalmaz az ülések privát célú rögzítésére, a végén ellátva némi megjegyzéssel ‒ így tudunk hát belekukkantani a terápiás folyamatba. Azonban azt nem említettem, hogy ezek az emberek nem mindennapi páciensek… Minden Dr. Bright-hoz érkező embernek ugyanis van egy különös képessége. A műsor az ő felfedezéseiket, kalandos útjaikat vázolja fel elénk, valamint a pszichológus rejtélyes indíttatásait.

Számomra, mint a pszichológia szerelmesének, ez egy hatalmas megtalálás volt, viszont, habár nekem sima terápiás ülések felvétele is izgalmas volna, a sci-fi oldal erősen megfűszerezi ezt a podcastet azok számára, akiket egy átlagos pszichológiai procedúra annyira nem kötne le.

Amit én különösen imádok ebben az alkotásban, az a sokszínűség. Mindenféle spoilerek elkerülése végett nem említek konkrétumot, de ez a podcast aztán tényleg megfelelő mennyiségű színnel dolgozik ‒ ráadásul nem is “nézd, nézd, ebben ilyen is van!!” módon az orrunk alá dörgölve jelennek meg a különböző kisebbségi szálak, karakterek, tulajdonságok, hanem teljesen természetesen (ahogy kellene másutt is).

Shippelni lehet ugyan karaktereket, ha az embergyermek akar, de ilyen téren nem kaptunk akkora szabadságot ‒ cserébe szerintem a kánon párjai közel kifogástalanok. (Na, innen lehet tanulni egészséges kapcsolatdinamikát!)

A 15-20 perces részek Lauren Shippen (író és producer), Julia Morizawa (Dr. Bright), és Elizabeth Laird (pszichológiai tanácsok) jóvoltából jelennek meg több platformon is 2015 óta.







The Magnus Archives

[ transcripts ] [ website ]



Ez a legújabb megszállottságom. *na, itt már nem csak komikus célból történik az ördögi tenyérdörzsi*

Helyszínünk a Magnus Intézet, ahol is a dolgozók töretlenül-töredelmesen kutatják az ezoterikus, avagy különös történéseket. A részeket Jonathan Sims személyében halljuk, akinek feladata és eltökélt célja, hogy rendbeszedi az archívumot az elődje feltételezett trehánysága után. Ennek során hangfájlként rögzíti a látszólag rendezetlen iratokat, így minden részben egy-egy új ember vallomását hallhatjuk különböző időkből.

Ez a műsor horror a javából; míg a WTNV könnyeden humorosra veszi a formát a különböző, néhol szemetszúróan morbid-bizarrságokkal kapcsolatban, ez az alkotás ‒ ahogy még a háttérbe tett zene is utal rá ‒ direkt elrettenteni akar. Az egyes beszámolók már külön-külön is mélyen felkavaróak (tudnak lenni), a nagyobb, rémisztőbb kép csak a darabkákat összeillesztve kezd kirajzolódni…

A műsor 2016 óta fut, de én csak most bukkantam rá, és rögtön rá is függtem. A Rusty Quill által elénk tárt, 15 és 30 perc között ingadozó részek Jonathan Sims (író és főszereplő) és Alexander J. Newall (rendező és producer) jóvoltából, valamint később számos másik hangszínész és segítő közreműködésével heti rendszerességgel frissül ‒ vagyis frissült, ugyanis az utolsó, 200. rész (“Last Words” címmel) 2021. márciusában látott napvilágot. (De hát én már csak ilyen vagyok, szeretek “elavult régiségek” között turkálni :D)

Kétlem, hogy megmutatkozhatnának shippelhető karakterek, végtére is itt teljesen más van fókuszban, de még nem tartok eléggé messze a podcastben ahhoz, hogy ezt biztosra állíthassam.







Modern Love

[ website ]



Ha nem láttátok (és imádjátok azóta is teljes szívetekkel) az ugyanezen néven futó sorozatot, hát most rögtön futás bepótolni.

(Nem, addig nem mész tovább. Várok. Figyellek.)

Na jó, nem, de na. Az a sorozat egy csodajó alkotás, és az újabb epizódok hiánya miatt keveredtem el e hasonlóan csodás podcasthez. Őszintén szólva én ezt a sorrendet javasolnám bárki érdeklődő léleknek is.

Az összes ugyanezen címen futó mű a New York Times magazin egy oszlopán alapul, ahová az emberek újabb és újabb valós, mindennapi, igazi, hús-vér szerelmes sztorikat küldenek be ‒ de a “szerelmes sztori” bármilyen tágan értelmezett verziójára gondolhatunk itt.

Daniel Jones és Miya Lee mutatja be nekünk a műsort, a hangok pedig híres színészek, színésznők köréből kerülnek ki, akiknek volt alkalmuk kapcsolódó témájú médiaszegmensekben megjelenni ezelőtt. A részek egyszer-egyszer egy oszlopot mutatnak be, de sokszor egy-egy témát járnak körül, feszegetnek az ismert hangok.

A sokszínűség újra felbukkan, de még hogy, a témák roppant fontosak és ébresztő erejűek tudnak lenni, és igen, jól látjátok, ez egy milliószor könnyedebb témájú előadás, mint a legtöbb eddig felsorolt.







The Two Princes

[ transcripts ] [ website ]



Jó, itt egy kicsit csalok.

Ez a podcast éppen egy pár napja csüccsent fel a “majd hamarosan” listámra, de gondoltam, ideteszem, hátha valakinek kedve szottyan belekezdeni (és megsúgni utána, hogy érdemes volt-e).

Első ránézésre nekem felettébb szimpatikusnak tűnik (bár nekem mi nem az, ami eltér az átlagostól…), és főleg a főzet hátterében, ami most drága Magyarország üstjében bugyorog, valamint a Meseország mindenkié kötetem alapos átnyálazása után rögtön megakadt rajta a szemem.

Szóval. Azért ízelítő és credit-adóként ideteszem a hivatalos ismertetőt meg egyebeket.

Az első évad azzal kezdődik, hogy Rupert herceg felkerekedik, hogy megoldást találjon a rejtélyes átokra, amely tönkreteszi a királyságát. Azonban útja során belebotlik egy ellenséges, ám kifejezetten jóképű, másik hercegbe, kinek neve Amir. A két herceg kénytelen-kelletlen összefog, hogy megmentsék a királyságaikat. Ám ami még ennél is nehezebbnek tűnik, az az, hogy kövessék a szívük vágyát…

A podcast 2019-ben tette be a lábát a piacra (többek között Spotify-on ingyen hallgatható), amióta 3 évad látott napvilágot; az utolsó 2020-ban debütált. 20-30 perces, zenével megtoldott részek szórakoztatják a kíváncsi hallgatókat.






R É S Z E K







Mythology

[ website ]

‒ Loki Pt. 1, 2 & 3 ‒



Melegen ajánlom a podcast többi epizódját is ‒ ugyan ezek hosszabb, 40-50 perces részek, a kivitelezés lebilincselő, amennyiben az embert érdekli a mitológia úgy nagyáltalánosságban.

Viszont itt, most a Loki részeket szeretném kiemelni, mert baszottmód zaklat hogy sokan azt hiszik hogy a Marvel szülte meg őt *khm* mármint hogy, na, azért, mert úgy érzem, Neil Gaiman Északi mitológia c. könyvén kívül ez a három epizód ábrázolja ezt az istent megfelelően sokoldalúan és igazságosan, ráadásul élethűen, mégis kellően tréfásan.

Persze, újfent, nem szeretnélek megállítani téged, ó, Olvasó, a többi epizód, többi mitológiai alak felfedezésében eme podcast keretében… 0:)






Cults

[ website ]

‒ “The Suicide Catalyst” Teal Swan ‒


Szintén a Mythology “kiadója” (ezt podcasteknél is így szokás hívni vajon?), a Parcast teteje alól került elő a Szekták elnevezésű, laikusoknak szánt ismeretterjesztő sorozat, amelynek első része 2017-ben lett publikálva, de a Parcast már némivel azelőtt nekiállt az ismeretterjesztésnek.

Számomra ez a sorozat egy kissé száraznak hangzott, azonban a Teal Swanról szóló rész volt az első, amibe beleakadtam belőle (ami kissé különös is volt, hiszen pont azelőtt bukkantam rá az egyik videójára… de erről mindjárt bővebben). Azért szeretném idetenni, hogy kifejthessem a véleményemet, mert ha valakit érdekelnek a szekták, vagy egy konkrét, véleményem szerint ez a podcast alaposan körüljár minden behozott csoportot, úgyhogy tökéletes kezdet lehet.

Amiért azonban ezt a részt kiemelem, az a következő. (Hol is kezdjem…)

2021 elején belebotlottam { ebbe } a videóba, amelyben Teal Swan megjósolja, hogy fog menni az év. Ez most elég ezoterikusan hangzik, és valóban, talán kicsit az is, de belehallgatva a videóba te is ráébredhetsz, hogy teljesen “tudományosan” (ezt csak gúnyból írom idézőjelbe) alátámasztja az állításait ‒ a 2020-as jóslását visszanézve még hinni is hittem neki. Végül is bajom nem lehet belőle, ha bizonyos dolgokra figyelek, gondoltam. (Aztán persze, mint minden ilyesmi, rögtön ki is esett a fejemből az összes intelem.)

Mindenesetre érdekesnek találtam, hogy ezután nem sokkal újra botlottam egyet, egyenesen ebbe a podcast epizódba. Először nem kötöttem össze, hogy ez a kettő ugyanaz az ember ‒ hogy miért? Ez végtelenül egyszerű: a legtöbb ember fejében, ahogy addig az enyémben is, egy “szektavezető” nem így néz ki:


Ahogy néztem a videóját, különlegesen szépnek találtam (és még mindig annak találom), az epizód nagy részének hallgatása alatt pedig valami kétes, sötét kapucnis, rejtélyes figurát képzeltem el.

Szóval azt hiszem, amit mondani szeretnék, az az, hogy milyen érdekes a “szekta” szóhoz hozzácsatolt negatív felhang.



CULTnoun

1. a system of religious veneration and devotion directed towards a particular figure or object.

‒ a relatively small group of people having religious beliefs or practices regarded by others as strange or as imposing excessive control over members.

‒ a misplaced or excessive admiration for a particular thing.

2. a person or thing that is popular or fashionable among a particular group or section of society.


SZEKTAfőnév

1. (Vallási) Zárt vallási közösség. Az uralkodó vallásoktól, egyházaktól különvált csoport, amely lényegi kérdésekben az általánosan elfogadott vallási nézetektől eltérő emberek zárt közössége.

‒ A zsidóktól különvált kereszténység is szektaként kezdte működését. Sok szektától titokzatosságuk miatt félnek az emberek.

2. (Átvitt értelemben) Zárt csoport, akik saját filozófiai vagy politikai nézeteket követnek.

‒ A pártot a vezetőség megpróbálta megóvni a szektákra szakadástól. A szekta szűk körben vitatja meg a felmerült ügyeket.



Lényegében szinte bármilyen szoros csoportosulás lehet szekta; a negatív jelentés a történelem során csapódott csak hozzá. Így hát az én véleményem az, hogy mielőtt olyan gyorsan lenéznénk vagy elítélnénk valamit, gondoljuk át, honnan is jön ez a gondolat, érzés, és mennyire állja meg a helyét. Hiszem, hogy a tájékozottság és az alapvető józan paraszti eszünk meg tud menteni minket attól, hogy veszélyes (fizikailag, lelkileg, pénzügyileg, stb) csoportosulások hálójába akadjunk, anélkül, hogy nem kártékony “szektákat” elítélnénk.

A fő mondanivalóm ezzel kapcsolatban az, azt hiszem, hogy “légy kedves,” de “csak ésszel!” Milyen egyszerű, nem?







Renegades: Born in the USA

[ website ]

‒ Relationships with Our Fathers & Masculinity ‒


Barack Obama és Bruce Springsteen beszélget a férfiakkal szemben állított elvárásokról, az apaszerepről, és hogy mindezek hogyan hatnak a gyermekekre.

Vagy valami ilyesmi.







WMN Beszélnünk kell!

[ website ]

‒ Az apasebekről, a mérgező apákról ‒


Mint látható a címből, a beszélgetés hasonló témakörben történik a híres-neves Orvos-Tóth Noémivel és D. Tóth Krisztával.







A J Á N L O M  M É G






Sorelle Amore Podcast

[ website ]

(mert ez a nő, nem túlzok, zseniális ‒ tessék nézni instán, youtube-on, mindenhol)





The Forensic Psychology Podcast

[ website ]





. . .



Szóval ennyi lettem volna, az agyam véglegesen felmondta a szolgálatot ezen poszt írása közben egyébként, úgyhogy most itt is hagyom nektek mazsolázni, aztán ha valamelyik megtetszik, szívesen elolvasom, melyik és miért, valamint további javaslatokat, ajánlásokat is elfogadok a “majd hamarosan” listám bővítésére. <3





U.i.: A kivételes nem-sorkizártságot csakis miattad eszközöltem itt, Abeth ;*



6 megjegyzés:

  1. A Magnus Archives-hoz a "kétlem, hogy megmutatkoznának shippelhető karakterek" megjegyzésed az nagyon... Nagyon vicces.

    No spoiler, but brace yourself :"D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Whoohoo!!! *w*
      Most egy kicsit háttérbe szorult a podcast-hallgatás (context: ezt a posztot még júliusban szedtem össze, írtam meg), de basszus, emiatt most rögtön vissza-fejest ugrok bele <3

      Törlés
    2. NAGYON HELYES, tízpontos vissza-fejes ugrás, de egyébként ezer hálám a The Bright Sessions ajánlóért, még nem hallottam róla, de iszonyat érdekesen hangzik, bele lesz hallgatva ;--;

      Törlés
    3. Örülök, hogy tudtam újat mutatni <3 Remélem, tetszeni fog!

      Törlés
  2. miért... miért... a kockás agyam jajveszékel :D sorkizártat akarok!

    Na de visszatérve, végre akadt pár percem leülni és végigböngészni a bejegyzésed. És botrány, de rájöttem, életemben nem igen hallgattam podcastot. Valahogy fura nekem, hogy hallgassak, jobban tudok írott vagy látott szövegre fókuszálni, mint csak hangra. Igaz, ez ez elég szar mentség xD pedig mostanában nagyon kezd fellendülni a podcastozás, ahogy az emberek egyre inkább nem akarnak írni, de arcot nem kell mellé társítani.
    Úgyhogy jah, nekem sok újat mondtál, a Night Vale volt az egyetlen, amit ismertem, azt is Raistlinnak köszönhetően. De lehet, hogy már csak miattad is belekezdek egybe, a Bright Sessions és a Magnus Archieves sem hangzik rosszul, hogy őszinte legyek. A végén még be is jön, hogy valami a háttérben megy, míg mást csinálok, ki tudja :D meglátjuk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, az elfoglalt businesswoman... :D
      Nekem mindig is tetszett a podcast formátum, szerintem kifejezetten kreatív és egyedi dolgokat lehet vele összehozni. Mostanában valamiért sajnos háttérbe szorult nálam a hagyományos értelemben vett olvasás, pedig türelmesen várakozik a polcomon a többnél több könyv, helyette most rászoktam a hangoskönyvekre. Ami, gondolom, még mindig jobb, mint a semmi.
      Mindenesetre azért szeretem a podcasteket, mert valahol félúton van a könyvek (főleg a saját képzelőerőre való hagyatkozás nálam sokat nyom a latba!) és a filmek között, és mostanában ezt sokkal jobban be tudom fogadni valamiért.

      Kíváncsi leszek a véleményedre, megélésedre, ha végül belekezdesz valamelyikbe! <3

      Törlés

Gondolatok? Kritikák? Kérdések?
Kíváncsi vagyok a véleményedre! Ha szeretnéd megosztani, ne habozz. °˖✧◝(⁰▿⁰)◜✧˖°